Businessclub

Huisstijl creatie esports fans

Je promoveert als club naar de Eredivisie, je moet naast alle spelers op het veld ook ineens twee digitale spelers hebben en een nieuw merk in het leven blazen: SC Cambuur esports. What?

Case afbeelding cambuur
Client
Logo high
Service
  • Online events
  • Esports Marketing
Game

Advies in gebruik kanalen en huisstijl

Voor SC Cambuur schreven wij een plan over hoe zij als club het beste kunnen omgaan met het 'middel' esports. Welke doelgroep bereik je met esports & gaming? Hoe bereik je deze doelgroep het beste en welke boodschap gebruik je? Hoe zorg je voor interactie op verschillende social kanalen? Wij hebben het DNA van Cambuur doorvertaald in de nieuwe esports huisstijl van de club!

Concept

Van onderzoek tot realisatie

Na een eerste kick-off gesprek met SC Cambuur waarbij we vooral gesproken hebben over de waarden, de visie en uitstraling van club was het doel helder: het creëren van een nieuwe huisstijl met daarin herkenbare elementen van de algemene huisstijl specifiek gericht op de jeugd met speelse elementen die passen bij de gaming en esports. Daarbij richten we ons op 3 fases: Doelgroep onderzoek, huisstijl varianten & esports- en gaming campagne.

Uitvoering

Doelgroeponderzoek en concepting

Allereerst hebben we de (potentiële) doelgroep opgedeeld in verschillende segmenten, hieruit vloeide vervolgens een 3-tal persona's. Aan de hand van de briefing met SC Cambuur en ons onderzoek hebben we de kinderen van supporters (8-12 jaar), de jonge fanatieke gamer (13-18 jaar) en de gamende student (19-25 jaar) in het leven geroepen. Elk segment heeft zo zijn eigen kenmerken en best practices. Hieruit zijn drie huisstijl-concepten opgezet. Na onderzoek onder de verschillende segmenten werd concept 3 gekozen. Dit was de basis van de creatieve campagnes die volgden!

Uitvoering

Toffe actuele content

De basis huisstijl van concept 3 is vervolgens volledig uitgewerkt voor alle social kanalen waarop de segmenten aanwezig zijn. Denk hierbij aan Instagram voor de 'Gamende student', TikTok en Twitch/YouTube voor de 'Fanatieke gamer' en Facebook voor de ouders van de 'Kinderen van supporters'. Hierbij zijn direct een aantal voorbeelden van actuele posts gecreëerd, gericht op actualiteit en in-game features. We bereidden verschillende formats en stream overlays zodat er één duidelijke lijn zit in de communicatie naar de doelgroep.

Uitvoering

SC Cambuur FIFA koning

Om de doelgroep vervolgens te activeren en in de SC Cambuur database te krijgen, raadden wij aan om online & fysieke FIFA toernooien te organiseren. Ons concept: De zoektocht naar de FIFA koning van SC Cambuur. Met de online kwalificatie rondes wordt er van de inmiddels bereikte doelgroep data verzameld via het Home of esports platform. Deze data kan gekoppeld worden met het eigen CRM bestand om de esports en gaming doelgroep te blijven activeren met marketingcampagnes vanuit de club. Extra mooi meegenomen is dat de ontwikkelde streamoverlays met partner exposure perfect inzetbaar tijdens online toernooien. Awesome!

△ △ △

Vragen of contact?

Heb je een vraag of wil je een samenwerking aangaan? Wij staan altijd open voor nieuwe ideeën over esports & gaming. Vul het onderstaande formulier in en wij nemen contact met je op.